Krajowy Rejestr Zadłużonych – system, który zmienił sposób prowadzenia postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych

Krajowy Rejestr Zadłużonych (KRZ) to nic innego jak rejestr teleinformatyczny, który prowadzi Ministerstwo  Sprawiedliwości (MS). Dla wierzycieli, dłużników, i doradców restrukturyzacyjnych, a także dla wszystkich podmiotów, które chcą zweryfikować swoich kontrahentów, jest to system o tyle istotny, że od 1 grudnia 2021 r. publikowane są w nim dane dotyczące wszystkich postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych wszczynanych w Polsce. Warto więc poznać jego istotę i sposób funkcjonowania.

Elementy składowe Krajowego Rejestru Zadłużonych

Krajowy Rejestr Zadłużonych obejmuje tzw. Portal Publiczny, na łamach którego można znaleźć obwieszczenia o złożonych wnioskach o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego, ogłoszenie upadłości, jak również innych istotnych postanowieniach, które wydawane są w toku wspomnianych postępowań.

Co ważne, Portal Publiczny jest dostępny dla wszystkich bez wyjątku – każdej osoby, korzystającej z Internetu, co jest równoznaczne z tym, że wszyscy uczestnicy obrotu gospodarczego mogą w zasadzie w każdej chwili sprawdzić, czy w stosunku do aktualnego o lub potencjalnego kontrahenta nie został złożony wniosek o ogłoszenie upadłości lub wniosek o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego. Z pewnością warto o tym pamiętać, podpisując umowy z nowymi partnerami biznesowymi.

Elektroniczna obsługa postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych

Poza wspomnianą już funkcją, która umożliwia weryfikowanie kontrahentów, w systemie teleinformatycznym Krajowego Rejestru Zadłużonych prowadzona jest faktyczna obsługa postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Tym samym, akta tych postępowań są prowadzone tylko w formie elektronicznej – nie ma już akt w formie papierowej. Co więcej, wszystkie dokumenty czy pisma, wyłącznie w formie elektronicznej, muszą być w toku postępowania składane za pośrednictwem KRZ, a pisma składane jedynie w formie papierowej nie wywołują żadnych skutków prawnych. Warto o tym pamiętać, ponieważ to jeden z najczęstszych błędów, jakie zdarzają się uczestnikom postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych.

Oczywiście, aby uzyskać dostęp do akt postępowania, jak również składać pisma – uczestniczyć w postępowaniu jako strona, należy uprzednio założyć i posiadać aktywne konto w systemie. Na stronach internetowych Centrum Wsparcia KRZ dostępna jest szczegółowa instrukcja zakładania i aktywacji konta.

Zalety i wady KRZ

Z pewnością zaletą prowadzenia akt w formie elektronicznej jest możliwość śledzenia wszystkich dokumentów, które pojawiają się w aktach w zasadzie na bieżąco.

Z drugiej strony, wszyscy uczestnicy postępowania, w tym np. banki, które kredytują dłużnika lub leasingodawcy, uzyskują wgląd w informacje dotyczące firmy dłużnika, a toku samego postępowania restrukturyzacyjnego – wgląd w spis wierzytelności, poznają więc wszystkich pozostałych wierzycieli, wraz z przysługującymi im kwotami.

KRZ w praktyce

Krajowy Rejestr Zadłużonych (KRZ) to publiczny system online prowadzony przez Ministerstwo Sprawiedliwości, który gromadzi dane o wszystkich postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych w Polsce.

Umożliwia on weryfikację kontrahentów oraz pełną elektroniczną obsługę spraw – od dokumentacji po składanie pism. Korzystanie z KRZ wymaga konta w systemie. Rejestr zapewnia transparentność i szybki dostęp do informacji, ale ujawnia też dane o wierzycielach i zobowiązaniach firm.