We wrześniu ukazał się kolejny branżowy raport firmy analitycznej MGBI na temat postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych w transporcie, z komentarzem Mateusza Pyki, radcy prawnego i kwalifikowanego doradcy restrukturyzacyjnego.
W 2023 r. PF Restrukturyzacje znalazła się na drugim miejscu jeśli chodzi o liczbę otwartych postępowań restrukturyzacyjnych wobec przedsiębiorstw z branży transportowej. Jak podkreśla Mateusz Pyka, firmy transportowe, decydujące się na restrukturyzację nie otrzymują wystarczającego wsparcia zewnętrznego.
„W przeprowadzonych przeze mnie postępowaniach wielokrotnie spotkałem się z sytuacją, w której dłużnik skorzystawszy z postępowania restrukturyzacyjnego był tak naprawdę stygmatyzowany przez dotychczasowych kontrahentów, takich jak firmy leasingowe czy firmy oferujące karty paliwowe. Branża transportowa nie może obecnie liczyć na żadną taryfę ulgową” – mówi Mateusz Pyka, i dodaje „Moim zdaniem sytuacja w branży transportowej nie ulegnie poprawie do momentu zmian na poziomie legislacyjnym. Państwo powinno podjąć jak najszybciej działania zmierzające do poprawy sytuacji firm transportowych i zaoferować im jakąkolwiek formę wsparcia, przynajmniej tymczasowego. Brak jakiejkolwiek reakcji będzie skutkować coraz większą liczbą firm w kryzysie”.
Opracowanie wskazuje na istotne zmiany zachodzące w sektorze transportowym. Kluczowe wnioski:
- spadek liczby postępowań upadłościowych przy jednoczesnym wzroście liczby postępowań restrukturyzacyjnych;
- w 2023 r. upadłość ogłosiło 13 firm transportowych, w tej grupie najwięcej upadłości nastąpiło wśród firm zajmujących się transportem drogowym towarów;
- firmy, które rozpoczęły restrukturyzację w 2023 r. istnieją na rynku średnio od 10 lat, a firmy ogłaszające upadłość – średnio 10,8 lat;
- wzrost liczby wniosków o upadłość może świadczyć o narastających problemach finansowych.
W raporcie przedstawiono również listę najbardziej zadłużonych przedsiębiorstw transportowych, które ogłosiły upadłość lub rozpoczęły restrukturyzację w 2023 r. Raport pokazuje, że choć branża transportowa odnotowała spadek liczby upadłości, rosnące problemy finansowe zmuszają firmy do szukania innych dróg wyjścia z kryzysu, w tym restrukturyzacji. Opracowanie wskazuje również na trudności, z którymi borykają się przedsiębiorstwa z wieloletnim stażem, które nie radzą sobie z rosnącą konkurencją i zmieniającymi się warunkami rynkowymi.
Zapoznaj się z pełną treścią raportu „Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne w transporcie 2024”, a także z pełnym zakresem naszego wsparcia w zakresie postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.