AktualnościRaport „Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne w transporcie 2024” z komentarzem Mateusza Pyki

2024-09-12

We wrześniu ukazał się kolejny branżowy raport firmy analitycznej MGBI na temat postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych w transporcie, z komentarzem Mateusza Pyki, radcy prawnego i kwalifikowanego doradcy restrukturyzacyjnego.

W 2023 r. PF Restrukturyzacje znalazła się na drugim miejscu jeśli chodzi o liczbę otwartych postępowań restrukturyzacyjnych wobec przedsiębiorstw z branży transportowej. Jak podkreśla Mateusz Pyka, firmy transportowe, decydujące się na restrukturyzację nie otrzymują wystarczającego wsparcia zewnętrznego.

W przeprowadzonych przeze mnie postępowaniach wielokrotnie spotkałem się z sytuacją, w której dłużnik skorzystawszy z postępowania restrukturyzacyjnego był tak naprawdę stygmatyzowany przez dotychczasowych kontrahentów, takich jak firmy leasingowe czy firmy oferujące karty paliwowe. Branża transportowa nie może obecnie liczyć na żadną taryfę ulgową” – mówi Mateusz Pyka, i dodaje „Moim zdaniem sytuacja w branży transportowej nie ulegnie poprawie do momentu zmian na poziomie legislacyjnym. Państwo powinno podjąć jak najszybciej działania zmierzające do poprawy sytuacji firm transportowych i zaoferować im jakąkolwiek formę wsparcia, przynajmniej tymczasowego. Brak jakiejkolwiek reakcji będzie skutkować coraz większą liczbą firm w kryzysie”.

Opracowanie wskazuje na istotne zmiany zachodzące w sektorze transportowym. Kluczowe wnioski:

  • spadek liczby postępowań upadłościowych przy jednoczesnym wzroście liczby postępowań restrukturyzacyjnych;
  • w 2023 r. upadłość ogłosiło 13 firm transportowych, w tej grupie najwięcej upadłości nastąpiło wśród firm zajmujących się transportem drogowym towarów;
  • firmy, które rozpoczęły restrukturyzację w 2023 r. istnieją na rynku średnio od 10 lat, a firmy ogłaszające upadłość – średnio 10,8 lat;
  • wzrost liczby wniosków o upadłość może świadczyć o narastających problemach finansowych.

W raporcie przedstawiono również listę najbardziej zadłużonych przedsiębiorstw transportowych, które ogłosiły upadłość lub rozpoczęły restrukturyzację w 2023 r. Raport pokazuje, że choć branża transportowa odnotowała spadek liczby upadłości, rosnące problemy finansowe zmuszają firmy do szukania innych dróg wyjścia z kryzysu, w tym restrukturyzacji. Opracowanie wskazuje również na trudności, z którymi borykają się przedsiębiorstwa z wieloletnim stażem, które nie radzą sobie z rosnącą konkurencją i zmieniającymi się warunkami rynkowymi.

Zapoznaj się z pełną treścią raportu „Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne w transporcie 2024”, a także z pełnym zakresem naszego wsparcia w zakresie postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.

PF Restrukturyzacje Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością KRS 000778537

Copyright © PFRestrukturyzacje

Wspieramy

https://pfrestrukturyzacje.pl/wp-content/uploads/2023/01/uks-osemka-tarnowskie-gory-160x160.png
https://pfrestrukturyzacje.pl/wp-content/uploads/2023/01/aspr-logo-white-160x160.png
https://pfrestrukturyzacje.pl/wp-content/uploads/2023/02/akademia-szachowa-gliwice-1-1-160x160.png